Présentation

Le service d’histoire de l’art de l’époque contemporaine de l’Université de Liège, dirigé par Julie Bawin, regroupe l’ensemble des activités pédagogiques et scientifiques ayant trait à l’étude de la production artistique des XIXe, XXe et XXIe siècles, à l’échelle nationale et internationale.

Si l’objectif de ce site est d’offrir une vue globale de la formation en histoire de l’art de l’époque contemporaine – depuis les cours d’initiation en bachelier aux séminaires de master –, il est aussi conçu de manière à communiquer plus largement sur les travaux de recherche menés par l’ensemble des membres du service ainsi que sur les différentes activités organisées dans ce cadre.

Les recherches entreprises par Julie Bawin et les chercheurs rattachés au service s’articulent autour de plusieurs axes :

  • Histoire des expositions
  • Figures de l’artiste-commissaire, de l’artiste-collectionneur, de l’artiste-historien
  • Art dans l’espace public
  • Relations entre art contemporain et colonialisme
  • Relations entre art contemporain et tatouage
  • Japonisme comme phénomène artistique et culturel
  • Architecture moderne et contemporaine
  • Histoire de la bande dessinée

Les journées d’études du Groupe de contact FNRS « Musées et art contemporain » ainsi que les colloques et les conférences que nous organisons s’adressent aussi bien aux étudiants et aux chercheurs qu’aux artistes et acteurs du monde artistique et culturel.

Actualités

  • jeu
    07
    Juil
    2022
    ven
    08
    Juil
    2022

    ENGAGED VISUALITY. The Italian and Belgian Poesia Visiva Phenomenon in the 60s and 70s

    Rome

    International Symposium: Engaged Visuality. The Italian and Belgian Poesia Visiva Phenomenon in the 60s and 70s. Organized by Maria Elena Minuto (Université de Liège; KU Leuven) and Jan De Vree (M HKA Museum, Antwerp) fifty-one years after Lotta Poetica foundation.

    July 7, 2022, 09:00 am – 6:00 pm (Academia Belgica, Rome. Sala Conferenze)
    July 8, 2022, 10:00 am – 6:00 pm (Università degli Studi “La Sapienza”, Rome. Aula Odeion, Museo dell’Arte Classica)

    Conference language: English, French, and Italian. Open to the public.

    In a historical and cultural moment, in which poetry could present itself as 'phono-, ideo-, typo-, icono, photographical; mono-, stereo-, quadro-, ambiophonic; phonographic, bioscopic, kinetic; kinesic, eatable, odorous, tangible' (H. Damen, 1972), the 'esoeditorial' and countercultural experiences of Italian and Belgian visual poets drew a cutting-edge roadmap within the wider and multifaceted context of neo-avant-garde experimental poetry of the 1960s and 1970s by creating a unique model of interdisciplinary cooperation where verbivocovisual research, media discourses, and social criticism strongly converged. Combining insights from the fields of art history, literary criticism, and media studies, Engaged Visuality investigates the impact of new media, political imagery, and semiotics on poesia visiva phenomenon by focusing on a bilateral case study rarely analyzed from a comparative and transcultural perspective: the foundation of the international poetry magazine Lotta Poetica (first series: 1971-75) by Sarenco and Paul De Vree, i.e., the aim of Italian and Belgian interartistic exchanges, co-authored initiatives, and cross-disciplinary inquiries. Scholars, artists, and poets are invited to prompt a cross-disciplinary, dynamic, and international debate on the issues, and to examine an outstanding and collaborative editorial project that reflects the scope and the importance of Italian and Belgian cultural transfers in the 1960s and 1970s, deepening the historical and critical understanding of its legacy in the history of neo-avant-garde visual poetics.

    Keynote Speakers: Dirk De Geest (KU Leuven), Nancy Lynn Perloff (Getty Research Institute), Kevin Repp (Beinecke Library, Yale), Annalisa Rimmaudo (Musée national d’art moderne -Centre Pompidou), Carla Subrizi (Università degli Studi “La Sapienza” di Roma), Claudio Zambianchi (Università degli Studi “La Sapienza” di Roma), Giorgio Zanchetti (Università degli Studi di Milano).

    Guests Artists: Alain Arias-Misson, G. J. de Rook, Anna Oberto, Lamberto Pignotti.

    Chairs: Florian Mussgnug (UCL London), Emanuela Patti (University of Edinburgh), Bartolomeo Pietromarchi (MAXXI, Roma), Franca Sinopoli (Università degli Studi ‘La Sapienza’ di Roma), Francesca Terrenato (Università degli Studi ‘La Sapienza’ di Roma).

    Scientific Partnerships: Università degli Studi “La Sapienza” di Roma – Department of History, Anthropology, Religions, Art History, Media, and Performing Arts; Beinecke Rare Book & Manuscript Library (Yale University); Université de Liège, Belgium – Department of Modern Languages and Department of Historical Sciences; KU Leuven, Belgium – Department of French, Italian and Spanish Literature; Royal Holloway University of London – Department of Languages, Literatures and Culture; Università degli Studi di Milano – Department of Cultural Heritage and Environment.

    In collaboration with: Academia Belgica, Rome; M HKA Museum and Royal Academy of Fine Arts, Antwerp; the Society for Italian Studies (SIS); the Centre Interdisciplinaire de Poétique Appliquée (CIPA, ULiège); the Service d'histoire de l'art de l'époque contemporaine (SHAÉC, ULiège); the UR Traverses (ULiège); the Handling (UCLouvain); the Collection for Research on Artists’ Publications - CRAP, Ekeren.

    Scientific Committee: Jan BAETENS (KU Leuven), Julie BAWIN (Université de Liège), Laurence BROGNIEZ (Université Libre de Bruxelles), Michel DELVILLE (Université de Liège), Jan DE VREE (M HKA Museum, Antwerp), Elio GRAZIOLI (Università degli Studi di Bergamo), Maria Elena MINUTO (Université de Liège; KU Leuven), Johan PAS (Royal Academy of Fine Arts, Antwerp), Giuliana PIERI (Royal Holloway University of London), Kevin REPP (Beinecke Library, Yale), Bart VAN DEN BOSSCHE (KU Leuven).

    Présentation (PDF)
    Programme (PDF)